Dit wil ik graag delen…
Blog
Mijn kind is vaak boos, bedroefd of bang..
ik ben me aan het voorbereiden op een nieuw traject Jongens In Hun Kracht. Tijdens het lezen van het intakeformulier gaan mijn gedachten terug naar een studiedag integraal coachen. Een van de thema’s deze dag was emoties en hoe ermee om te gaan als opvoeder. De informatie die ik lees in het intakeformulier zet me aan tot het schrijven van weer eens een blog 🙂 Omgaan met emotiesWaar de een zijn emoties veelvuldig laat zien, heeft een ander zijn emoties ogenschijnlijk perfect onder controle. Weer anderen tonen juist weinig emoties en worden ‘als vlak’ beschreven. Er zijn mensen die hun emoties inslikken. Kortom. iedere gaat op zijn manier om met emoties, vaak ook een gevolg hoe het je zelf is geleerd in je opvoeding. Waarom emotieEmoties hebben een signalerende functie. Het is bijvoorbeeld erg handig angst te voelen als er gevaar dreigt. Deze angstprikkel wordt supersnel verwerkt en omgezet in een
They shine when its their time!
In de vakantie kwam ik de bijgevoegde foto tegen met de tekst: “Don’t compare your child to others, theire is no comparison between de sun and the moon. They shine when its their time!” Vergelijken:Onbewust leggen we onze kinderen vaak langs een meetlat. Als mijn dochter thuis vertelt dat zij een 6 had voor wiskunde, reageren we met “Mooi gedaan, hoe hadden anderen het gemaakt?” Onze gedachte met deze vraag is om een inschatting te kunnen maken of deze 6 nu daadwerkelijk een mooi cijfer is. Daarmee vergelijken we haar cijfer met die van anderen in de klas. Als alle cijfers goed zijn, dan is de toets waarschijnlijk niet zo moeilijk geweest en is een 6 misschien wel wat mager. Daarmee hangen we onbewust een waardeoordeel aan haar behaalde resultaat. Maar waarom vergelijken met een ander in plaats van kijken naar haar eigen proces?OF:Als mijn zoon thuiskomt en vertelt dat
Wat ik ervaarde tijdens de Huskytocht
We zijn het jaar 2022 fantastisch begonnen met een reis naar Lapland. Dit stond hoog op onze bucketlist. Samen met mijn vrouw en kinderen hebben we genoten van een fantastische week vol prachtige landschappen en zonsondergangen. Ook zijn we lekker lijfelijk bezig geweest op de ski’s. Je ervaart dan meteen weer dat het lijf het “overneemt” van je hoofd. Letterlijk even niks denken maar lekker doen. Huskytocht Het hoogtepunt van de reis was wel de huskytocht, al heeft dit ons geduld wel op de proef gesteld. De tocht hadden we donderdag gepland, maar werd op het moment dat we er waren gecanceld door corona. Dan is het wel een uitdaging om de rust te bewaren, niet in de frustratie te schieten, maar vanuit rust duidelijk te zijn in wat je wilt. Dan komen de praktische oefeningen die ik doe tijdens een training direct weer van pas. Zorgen dat je stevig
Mijn kind is boos.. en wat doe ik?
Ik maak het kind onbewust misschien nog wel bozer 🙂 Op school en in mijn eigen praktijk zie ik volwassenen vaak worstelen met de boosheid van een kind. Ook ik zelf merk dat ik hier soms mee worstel. Op welke manier kan ik mijn kind helpen? Hoe reageer ik op de boosheid? Hoe zit ik op dat moment zelf met mijn emoties? Kortom, op welke manier kan ik omgaan met de boze buien? Eigen jeugdVeelal grijpen we als ouders terug op hoe we zelf zijn opgevoed en/of aangepakt in onze jeugdjaren. Dat kan heel verschillend zijn, van “Hij moet gewoon luisteren en ophouden” naar “Ik heb eindeloos geduld en laat het maar gaan.” En daar zit nog een heleboel ruimte tussen. De wijze van reageren hangt vaak ook nog af van hoe we ons zelf voelen. Wanneer er tijd en rust is, zal de reactie waarschijnlijk anders zijn dan wanneer
Een beweging zegt meer dan … woorden
Gisteravond ben ik gestart met een jongens in hun kracht training met een acht jarige, prachtige jongen en zijn moeder. Hiervoor hadden we al een intakegesprek gehad waarbij ouders deze jongen meer zelfvertrouwen gunnen en een wat positievere blik naar zichzelf en de wereld. In mijn trainingsprogramma observeer ik de bewegingen van het kind en ouders omdat de bewegingen mij informatie over het zelfbeeld van het kind en de relatie/verbinding met de ouders geven. BewegenHoe zet ik bewegen in om te ontdekken? We startten de training met wandelen en daarna lopen in lichte dribbelpas. Uit deze oefening haalde ik informatie over het voet-grond contact. Hoe wikkel je jij voeten af, hoe stevig sta je letterlijk met de voeten op de grond? Het viel op dat er vooral op de tenen werd gelopen waardoor er minder contact is met de grond. Ik vergelijk de voeten met de wortels van een boom.
Vakantie, huiswerk of playstation?
Vanuit mijn bedrijf begeleid ik momenteel 2 jongens met hun huiswerk. Aan beide jongens stelde ik de volgende vraag: ” Wat wil je in de vakantie aan je huiswerk doen?” Beide jongens antwoordden: “Het liefst niks, want het is toch vakantie!” Een antwoord dat ik ergens wel verwacht had, maar wat me ook aan het denken bracht. Een antwoord dat ik ook thuis wel hoor en u ook vast wel herkend. VakantieIs de vakantie inderdaad een periode van niks hoeven leren, of is dit een eigen invulling van het woord vakantie? Ik besloot om het woord vakantie eens te googelen in de Dikke Van Daele. Hierin staat de volgende definitie. Vakantie: periode waarin geen lessen worden gegeven. (Zoals herfstvakantie, zomervakantie enz.) Bovenstaande definitie laat niets aan onduidelijkheid over. De vakantie is een periode waarin geen lessen worden gegeven, maar dat betekent niet dat je ook geen huiswerk hoeft te maken